دبستان شهید محلاتی

این وبلاگ به منظور ارتباطی بهتر با دانش آموزان عزیز تهیه شده است.

دبستان شهید محلاتی

این وبلاگ به منظور ارتباطی بهتر با دانش آموزان عزیز تهیه شده است.

چه ورزشی مناسب کودکمان است؟

 

چه ورزشی برای کودکان مناسب است؟

 

طبق آمار جهانی و براساس نتایج مطالعه های انجام شده، تعداد کودکان چاق و دارای اضافه وزن روزبه روز در حال افزایش است و علت اصلی آن هم کاهش فعالیت های بدنی کودکان است. در اثر کاهش فعالیت، میزان استقامت و توانایی های استقامتی کودکان کم می شود و از سوی دیگر شاخص توده بدنی و ضخامت چین های پوستی شان بالا می رود...

 

امروزه کودکان مدت زمان کمتری را به فعالیت های فیزیکی و ورزش اختصاص می دهند و بیشتر به تماشای تلویزیون می پردازند. از آنجا که دغدغه بسیاری از والدین، سلامت فرزندشان است و با شروع فصل تابستان به طور معمول برای پرکردن اوقات فراغت ، کودکان ثبت نام در کلاس های ورزشی و آموزشی را انتخاب می کنند، با دکتر احمد باقری مقدم، متخصص پزشکی ورزشی گفت وگو کرده و نظر ایشان را در این باره جویا شده ایم. مطالعه این مطلب کمک می کند تا بتوانید با توجه به سن و روحیه فرزندتان، کلاس ورزشی مناسبی برای او انتخاب کنید.

 

▪ آقای دکتر! از چه زمانی کودک آمادگی لازم را برای شروع فعالیت های ورزشی دارد؟

احتمال ابتلا به چاقی در کودکانی که کمتر از یک ساعت تلویزیون تماشا می کنند در مقایسه با کودکانی که روزانه ۴ ساعت پای برنامه های تلویزیونی می نشینند، کمتر است و به احتمال کمتری در دوران بلوغ، در معرض چاقی و عوارض ناشی از آن قرار خواهند گرفت. بنابراین انجام فعالیت های ورزشی، یکی از گزینه های مناسب برای پیشگیری از چاقی کودکان است و در دوران بلوغ باعث کاهش بروز بیماری عروق کرونر و سکته مغزی، پرفشاری خون، چاقی و دیابت و پوکی استخوان و سرطان می شود. آمادگی کودک برای شرکت در فعالیت های ورزشی به تکامل سیستم عصبی، تکامل اجتماعی و سطح شعور و فهم آنها بستگی دارد. اصولا کودکان قبل از ۶ سالگی توانایی لازم برای پرداختن به ورزش های سازمان یافته مانند فوتبال را ندارند. در این محدوده سنی، ورزش هایی مانند دویدن و شنا را توصیه می کنیم. به طور کلی ورزش هایی برای این رده سنی مناسب هستند که تکنیک های کمی داشته باشند و در عین حال لذت بالایی در کودکان ایجاد کنند.

 

▪ آیا باید با توجه به سن کودک فعالیت ورزشی اش را انتخاب کرد؟

بله، با اینکه کودکان از سن ۶ تا ۹ سالگی، توانایی لازم و پایه حرکتی را به دست می آورند ولی هنوز هماهنگی لازم بین دست و چشم ها وجود ندارد، بنابراین می توانند به صورت محدود و ساده در سطح ابتدایی در ورزش های سازمان یافته ای مانند فوتبال شرکت کنند. در سنین ۱۰ تا ۱۲ سال، سطح شعور و فهم افزایش می یابد و کودک می تواند در کار گروهی و یادگیری حرکات پیچیده شرکت کند. در این سن کودک می تواند به ورزش های تماسی ـ برخوردی مانند فوتبال بپردازد زیرا به علت نیروی تولیدی پایش در بازیکنان، احتمال بروز آسیب پایین است.

 

▪ چه عواملی باعث تشویق یا دلزدگی کودک از ثبت نام در کلاس های ورزشی می شود؟

برای گسترش فرهنگ ورزش در کودکان یا تشویق آنها، باید به نکاتی مانند حمایت خانواده، شادی بخش بودن نوع فعالیت ورزشی، انجام ورزش بعدازظهرها، موفقیت، همراهی با دوستان و هیجان توجه کرد.

 

در این میان عواملی مانند شکست یا ترس از شکست در مسابقه، مواخذه و شرمندگی کودک، احساس اجبار و نظم ارتشی در ورزش و خستگی ناشی از تمرین شدید یا قوانین سخت بازی هم باعث دلزدگی کودک از شرکت در فعالیت های ورزشی می شوند که والدین باید این مسایل را مدنظر بگیرند.

 

▪ بهترین فعالیت ورزشی در این سن، چه نوع فعالیت هایی است؟

انجام ورزش های هوازی در کودکان همان آثار مثبتی را دارد که در بزرگسالان دیده می شود. تمرین های قدرتی نیز با بهبود کیفیت عصبی و هماهنگی عصب و عضو، باعث افزایش قدرت عضلانی در کودکان می شوند ولی باید مواظب آسیب صفحه رشد استخوانی در کودکان باشیم.

 

▪ ثبت نام کودکان در کلاس های وزنه برداری کار درستی است؟

تمرین با وزنه های کوچک ایرادی ندارد ولی ورزش هایی مثل وزنه برداری و پاورلیفتینگ برای کودکان ممنوع است. گرچه بدن کودکان در مقایسه با بزرگسالان انعطاف پذیری بیشتری دارد، اما نباید فراموش کنیم که دارای مفاصل سست تر و شل تری هستند. ضعیف ترین نقاط در کودکان، محل اتصال عضلات به استخوان و صفحه رشد استخوانی است بنابراین صدمه هایی مانند پیچ خوردگی مفاصل که در بالغان شایع تر است، در کودکان کمتر اتفاق می افتد و در عوض، آسیب های صفحه رشد و آسیب محل اتصال عضله به استخوان شیوع بیشتری دارد.

 

▪ آیا کودکانی که مبتلا به بیماری دیابت یا آسم هستند، می توانند در کلاس های ورزشی ثبت نام کنند؟

کودکان بیماری که به ناراحتی های خاص مانند دیابت یا آسم مبتلا هستند باید قبل از شروع ورزش به پزشک متخصص مراجعه کنند تا توصیه های لازم به آنها داده شود. اگر ورزش در کودکان آسمی باعث تشدید علایم بیماری شان می شود، قبل از شروع باید داروهای تنگی نفس مصرف کنند و به اندازه کافی مرحله گرم کردن را انجام دهند. این کودکان باید از ورزش در هوای خشک و سرد و محیط های آلوده پرهیز و تا حد امکان از تنفس دهانی خودداری کنند. در پایان ورزش، اقدام به سردکردن بدن به صورت حرکت های سبک و تفریحی ضروری است و از انجام ورزش هایی که شدت بالا دارند مانند دویدن، شنا یا دوچرخه سواری طولانی جلوگیری کنید.

 

کودکان مبتلا به دیابت با توجه به نوع دیابت و شدت آن باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرند. این کودکان در صورت کنترل دیابت اجازه دارند در فعالیت های ورزشی شرکت کنند. به علت خطر افت قندخون (هیپوگلیسمی) یا افزایش قندخون (هیپرگلیسمی) لازم است قبل و بعد از ورزش قندخون آنها با گلوکومتر اندازه گیری شود و در صورتی که میزان آن زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، مقداری قند مصرف کنند. اگر قندخون بالای ۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر بود، فعالیت ورزشی مجاز نیست.

 

▪ بهترین زمان ورزش برای کودکان دیابتی از نظر شما چه زمانی است؟

بهترین زمان ورزش برای کودکان مبتلا به دیابت، یک تا دو ساعت پس از صرف غذاست. بچه هایی که انسولین تزریق می کنند، با دستور پزشک معالج باید مقداری از دوزاژ آن را قبل از ورزش کاهش دهند. به علت احتمال افت قند تا ۲۴ ساعت پس از ورزش، بهتر است فعالیت های ورزشی در صبح انجام شود. فعالیت در عصر، احتمال افت قند هنگام خواب را بالا می برد. در صورت بروز عوارض بیماری بسته به نوع عارضه، باید مراقبت های خاصی انجام شود.

 

▪ از آنجا که نگرانی بسیاری از والدین آسیب دیدگی فرزندان شان در کلاس های ورزشی است برای پیشگیری از آنچه توصیه هایی می کنید؟

توصیه می شود قبل از ورزش، مربی اقدام های لازم برای گرم کردن و حرکات کششی را انجام دهد و مراقب باشد کودکان از تجهیزات حفاظتی مانند کلاه ایمنی، عینک، ساق بند و کفش مناسب هم حتما استفاده کنند. این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا آسیب صفحه رشد می تواند باعث کوتاهی و تغییر شکل زاویه دار عضو شود.

 

▪ در این مورد بیشتر توضیح می دهید؟

بیشترین شکستگی در صفحه رشد استخوانی در ناحیه مچ دست است که در کودکان چاق بیشتر اتفاق می افتد. آسیب ناشی از ضربه های مکرر در ورزش، می تواند به صفحه رشد آسیب بزند. مثلا باعث شکستگی مزمن انتهای تحتانی استخوان ران در شناگران قورباغه، ناحیه فوقانی استخوان بازو در رشته های پرتابی و ناحیه مچ دست در ژیمناستیک شود.

 

از دیگر آسیب های شایع، آسیب های مربوط به محل اتصال عضله به استخوان است که به صورت تورم و برجستگی استخوانی و در موارد شدید به صورت کندگی استخوان بروز می کند و بیشتر در ناحیه فوقانی ساق در زیر زانو یا آرنج دیده می شود.

 

آسیب غضروفی مفاصل به خصوص زانو و آرنج هم در کودکان شایع است که به صورت درد و تورم مفصل و گاه قفل شدن مفصل ظاهر می شود.

 

▪ مهم ترین توصیه شما به والدین چیست؟

سخن آخر اینکه کودکان به علت تولید حرارتی بیشتر، تعریق کمتر، احساس تشنگی دیررس و همچنین بالا بودن نسبت سطح به توده بدن، پایین بودن برون ده قلبی و افزایش سریع دمای بدن در معرض خطر بیشتر عوارض گرمایی محیط هستند بنابراین برای پیشگیری از آسیب گرمایی در فصل تابستان، ضمن رعایت اصول اولیه، والدین باید توجه زیادی به مصرف مایعات کافی قبل، حین و بعد از ورزش داشته باشند.

بازی های خلاقانه

تابستان فرصت مناسبی است که برای بازی با کودکان خویش وقت بیشتری بگذاریم.




برای مشاهده ی انواع بازی ها به  ادامه مطلب مراجعه کنید.

  ادامه مطلب ...

سوال تستی

نمونه سوالات تستی که توسط همکار عزیزم خانم گلناری جمع آوری شده است.

نمونه سوالات تستی کلاس سوم



 

برای آموزش تصویری این کاغذوتا به ادامه ی مطلب رجوع کنید.

ادامه مطلب ...

آموزش کلاژ

آموزش کُلاژ 2 (تکه چسبانی):

(چنانچه عکسی باز نشد روی آن کلیک راست کرده سپس بر روی گزینه ی Reload Image  یا Show Picture کلیک کنید)

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

وبلاگ مغان آراز      http://moghanaraz.blogfa.com/

دانلود آزمون سوم ابتدایی - سری 1:

آزمون هایی از کلیه ی کتابهای جدیدالتالیف سال سوم ابتدایی بنا به درخواست همکاران در وب قرار گرفت. امیدوارم بابت تاخیر در نشر این مطالب پوزش من را بپذیرید. به زودی با سری دوم همین آزمون ها در خدمت شما خواهم بود.


مراقب سیب هایی باش که سر راه بهشت کاشته اند ...

--------------------------------

مراقب روباه باش. او از گرگ نیز درنده تر است!


برای دانلود به ادامه ی مطلب رجوع  ادامه مطلب ...

دانلود آزمون ریاضی فصل چهارم پایه ی ششم

 دانلود آزمون ریاضی فصل چهارم پایه ی ششم (از صفحه ی 61 تا 80):

فصل 4 ریاضی ششم


انسانیت غذا دادن به گدا نیست!
وقتیکه اندازه آن گدا ،گرسنه باشی
و غذایت را به او بدهی ، انسانی...
فردریش نیچه


برای دانلود به ادامه ی مطلب رجوع کنید

ادامه مطلب ...

دانلود املای تصویری اول ابتدایی - آذرماه:

املای تصویری


ﺭﺍﺣﺖ ﻧﻮﺷﺘﯿﻢ : « ﺑﺎﺑﺎ ﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩ » !
ﺑﯽ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ ﺑﺎﺑﺎ ﭼﻪ ﺳﺨﺖ ، ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﺟﻮﺍﻧﯿﺶ ﺭﺍ ﺩﺍد ...


برای دانلود به ادامه ی مطلب رجوع کنید.  ادامه مطلب ...

آزمون فصل دوم ریاضی دوم ابتدایی - آذرماه:

 ریاضی دوم


سخت است... سخت است فهماندن چیزی به کسی که
برای نفهمیدن آن پول می گیرد.
احمد شاملو
برای دانلود به ادامه ی مطلب رجوع کنید. 
ادامه مطلب ...

دانلود آزمون فارسی اول ابتدایی - آذرماه:


با هیچکس
بر سر باورش نمى جنگم!
خداى هر کس همان است که

درون او با وی سخن مى گوید
...

برای دانلود به ادامه ی مطلب رجوع کنید  ادامه مطلب ...

علوم پنجم

دانلود آزمون علوم پنجم ابتدایی فصل 1 تا 4:


برج مراقبت کل دنیا باشید!
یک سایت فوق العاده جالب که حرکت هواپیماهای در حال پرواز رو به صورت لحظه ای روی نقشه نشون میده و می تونید با کلیک روی هر کدوم اطلاعاتی از قبیل شماره پرواز، مبدا، مقصد و یا ارتفاع پرواز رو ببینید!
www.flightradar24.com

برای دانلود به ادامه ی مطلب رجوع کنید. 
ادامه مطلب ...

نمونه سوال

دانلود آزمون ریاضی پنجم ابتدایی (ص 1 تا 34):

این فایل را به صورت word گذاشتم تا همکاران بتوانند هرگونه تغییراتی را روی آن انجام بدهند. در ضمن نگران بهم ریختن فونتها نباشید.


یادش بخیر وقتی معلم می خواست درس بپرسه یکی که داوطلب می شد
یه نفس راحت می کشیدیم ...
دلم برا یه نفس راحت کشیدن تنگ شده !!!

برای دانلود به ادامه ی مطلب رجوع کنید 
ادامه مطلب ...

دانلود محتوای الکترونیکی اندازه گیری زاویه ها - فصل سوم ریاضی ششم ابتدایی:
محتوای الکترونیکی «اندازه گیری زاویه ها» برای فصل سوم ریاضی ششم توسط علیرضا پناهی آموزگار پایه ی ششم مدرسه ی یادآوران آغدام شهرستان پارس آباد مغان تولید شده است. این محتوا برای پایه ی پنجم نیز می تواند مفید باشد.

www.moghanaraz.ir

دانلود این محتوا با فرمت EXE (بدون نیاز به فلش پلیر و قابل اجرا در تمامی سیستم ها) همراه با 5 تصویر انتخابی از صفحات مختلف آن در ادامه ی مطلب قرار داده شده است.


مردم شهری که همه در آن می لنگند

به کسی که راست راه می رود می خندند!!!

 
ادامه مطلب ...

نمونه سوال

دانلود آزمون ریاضی فصل سوم پایه ی ششم (از صفحه ی 41 تا 60):


آگهی‌های ترحیم روزنامه را که خواندم با خودم گفتم:
چرا هر روز اینقدر دکتر، مهندس، مدیر شرکت، استاد و حاجی... فوت می‌کنند
اما وقتی از قیمت چاپ یک آگهی ترحیم در روزنامه مطلع شدم، فهمیدم،
فقرا همیشه بی‌صدا می ‌میرند ...

برای دانلود به ادامه ی مطلب مراجعه کنید. 
ادامه مطلب ...

نمونه سوال

آزمون مداد کاغذی فصل 5 ریاضی - پایه ی سوم ابتدایی:

برای دانلود روی تصویر زیر کلیک کنید.

دانلود

دروغگویی

—دروغ گویی را نادیده نگیرید. نتیجه نشان داده است که اگر به آن توجه نشود دروغ های بزرگ تری خواهند گفت.

—سعی کنیدبه دلیل اصلی دروغگویی پی ببرید. دلایل مختلی در مورد دروغگویی وجود دارد. همه ی عواملی که باعث دروغگویی می شوند،به عنوان ابزاری هستندکه فرد دروغگو برای صیانت ازخودبه کار می برد. دانش آموزدروغگو معمولاً ازعزت نفس پایین برخوردار است.

—به کودک اعتماد به نفس بدهید.« تو مجبور نیستی واقعه را شرح بدهی. من می دانم که تو راست می گویی.»

—به جای توجه به دروغ های کوچک به رفتارهای مثبت کودک توجه کنید. او به تدریج دروغگویی را قطع خواهد کرد.

—می توانید از تکنیک«منصرف نمودن»استفاده کنید. بدین صورت در هنگامی که احساس می کنید دانش آمور یا کودک شما شروع به دروغگویی کرده است، به نوعی مسیر بحث را عوض کنید. برای مثال با قطع کردن حرف او بگویید:« ممکنه این کتاب را برایم بیاورید؟»

— به جای طرد نمودن چنین فردی با وی ارتباط مناسب برقرار کنید.

— قبول کنید که دروغ به مثابه ی «گریه کردن» برای درخواست کمک است.

—اگر پی بردید که علت دروغگویی خانواده است، به مشاوره با والدین بپردازید. در چنین شرایطی به اصلاح خانواده توجه کنید و در نیت و اخلاق و رفتارشان تغییر اساسی ایجاد کنید.   

—هیچ گاه این دانش آموزان رادروغگوخطاب نکنید وآنهارانادیده هم نگیرید.                                    

—تصور نکنید که هر چه این دانش آموز می گوید دروغ است.

—تنبیه و تهدید برای جلوگیری از تکرار دروغگویی اثرسوء دارد.    

—آموزش های اخلاقی ودینی ، به ویژه هم زمان با شروع دوره ی دبستان می تواند در جلوگیری از دروغگویی مؤثر باشد. 

10 نکته برای حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت


اینترنت می تواند بخصوص در فصل تابستان مکانی گسترده برای کودکان باشد تا بیاموزند، سرگرم شوند، با دوستان مدرسه ای گپ بزنند، و با آسودگی خیال به مکاشفه بپردازند. اما درست همانند دنیای واقعی، وب هم می تواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از اینکه به کودکانتان اجازه دهید که بدون نظارت شما به اینترنت متصل شوند، یک سری از قوانین باید تعیین شوند.

اگر نمی دانید که از کجا آغاز کنید، در اینجا چندین ایده در مورد چیزهایی که باید با کودکانتان بحث کنید تا به آنها در مورد استفاده ایمن تر از اینترنت بیاموزید، آورده شده است.

۱- کودکانتان را تشویق کنید که تجارب اینترنتی خود را با شما سهیم شوند. همراه با کودکانتان از اینترنت لذت ببرید.

۲- به فرزندانتان بیاموزید که به غرایز خود اعتماد کنند. اگر در مورد چیزی احساس ناخوشایندی دارند، باید به شما درباره آن بگویند.

۳- اگر فرزندانتان به اتاق های گفتگو سر می زنند، از برنامه های پیام رسان فوری و بازی های ویدویی آنلاین استفاده می کنند، یا فعالیت های دیگری که به نامی برای مشخص کردن خودشان نیاز است، انجام می دهند، به آنها در انتخاب این نام کمک کنید و مطمئن شوید که این نام باعث افشاء هیچ اطلاعات شخصی درموردشان نمی شود.

۴- به فرزندانتان تأکید کنید که هرگز آدرستان، شماره تلفن یا سایر اطلاعات شخصی شامل جایی که به مدرسه می روند یا جایی که دوست دارند بازی کنند را ارسال نکنند.

۵- به کودکان بیاموزید که تفاوت بین درست و غلط در اینترنت همانی است که در دنیای واقعی وجود دارد.

۶- به کودکان بیاموزید که چگونه به دیگر استفاده کنندگان از اینترنت، احترام بگذارند. مطمئن شوید که آنها می دانند قواعد رفتار خوب فقط به دلیل اینکه پشت کامپیوتر هستند، تغییر نمی کند.

۷- به فرزندان تأکید کنید که به دارایی های دیگر کاربران احترام بگذارند. برایشان توضیح دهید که کپی های غیرقانونی از کارهای دیگران – مانند موسیقی، بازیهای تصویری و سایر برنامه ها- مانند دزدیدن آنان از یک فروشگاه است.

۸- به کودکان بگویید که هرگز نباید دوستان اینترنتی خود را شخصاً ملاقات کنند. توضیح دهید که دوستان اینترنتی ممکن است همانی که خود می گویند، نباشند.

۹- به کودکانتان بیاموزید که هرچه که می خوانند و می بینند، صحیح نیست. آنها را تشویق کنید که در مورد صحت مطالب اینترنت از شما سؤال کنند.

۱۰- فعالیت های اینترنتی کودکان خود را با نرم افزارهای پیشرفته کنترل کنید. کنترل های اینچنینی می توانند به شما در تصفیه کردن محتویات مضر، آگاهی از سایت هایی که کودکانتان سر می زنند و فهمیدن آنچه انجام می دهند، کمک کنند.

منبع: www.ircert.com

کاردستی

ساخت کاردستی علمی که امروز براتون در نظر گرفتم مربوط میشه به ساخت طیف سنج که خیلی راحت و سریع درست میشه و به عنوان یک کاردستی علمی و جالب برای مدارس و دانش آموزان عزیز خیلی کاربرد داره. در ادامه وسایل و ابزار مورد نیاز برای ساخت این نوع کاردستی رو میبینید.

  ادامه مطلب ...

پاورپوینت

فیلم های درس تفکر و پژوهش ششم دبستان

 آخر خط  1

آقکنده1

بهتر از سیب1

کشاورز و ربات 1

کیمیاگر1

لی لی حوضک1

ماه بود و روباه 1

مم مم شو1

هیس1

کار و اندیشه1

 

آیا می دانید؟

آیا میدانستید که نزدیکترین ستاره به ما یکسال نوری فاصله دارد

آیا میدانستید که انسان برای اولین بار در سال 1783 م بود که پرواز را تجربه کرد و توانست هشت کیلو متر با بالن پرواز کند

آیا میدانستید که در سال 2035 م جمیعت هند از جمیعت چین بیشتر خواهد شد و در سال 2050 م جمیعت هند به بیش از یک ملیارد ششصد ملیون نفر خواهد رسید

آیا میدانستید که جمیعت جهان تا پنجاه سال آینده از مرز نه میلیارد نفر خواهد گذشت

آیا میدانستید که که گرمترین سیاره منظومه شمسی زهره می باشد این سیاره درجه حرارت تقریباً ثابتی دارد که برابر با 462 سانتی گراد می باشد

آیا میدانستید که نقره صد ها بار بیش از سایر مواد ضد عفونی قوی تر است و ششصدو پنجاه نوع مکروب را از بین می برد

آیا میدانستید که فیل بالغ روزانه 220 کیلو گرام غذا و 200 لیتر آب مصرف میکند

آیا میدانستید که مساحت کره زمین 515 ملیون کیلو متر است

آیا میدانستید که حنجره زرافه تار صوتی ندارد و گنگ است

آیا میدانستید که پلکک زدن زنان دو برار پللک زدن مردان است

آیا میدانستید که حلزون می تواند تا سه سال بخوابد

آیا میدانستید که خوک به لحاظ فیزیک بدن قادر به دیدن اسمان نیستند

آیا میدانستید که لایه پوستی که آرنج دست را پوشیده هر ده روز یکبار عوض میشود

آیا میدانستید که تجربه نشان داده ست که مرغ با شنیدن موسیقی بزرگترین تخم را میگـــذارد

آیا میدانستید که مورچه کارگر تا پنج سال و مورچه ملکه تا بیست و پنج سال عمر میکند

آیا میدانستید که سریعترین پرنده شاهین است و میتواند تا سرعت 200 کیلو متر در ساعت پرواز کند

آیا میدانستید که در شیلی صحرایی وجود دارد که هزاران سال میشود در آن باران نباریده

آیا میدانستید که خرگوش و طوطی تنها حیواناتی استند که بدون برگشتن به عقب پشت سر خود را ببینند

آیا میدانستید که طول قد هر انسان سالم برابر هشت وجب دست خود اوست

آیا میدانستید که بدن انسان پنجاه هزار کیلومتر رشته عصبی دارد

آیا میدانستید که چشم سالم انسان میتواند ده ملیون رنگ مختلف را ببیند و از هم دیگر جدا نماید

آیا میدانستید که همه نوزادان میگو نر متولد میشوند و بعد از چند هفته بخشی از نوزادان به ماده تبدیل میشوند

آیا میدانستید که تعداد افرادی که در اثر گزندگی زنبور میمیرند بیش از افرادی استند که در اثر مار گزدگی میمیرند

آیا میدانستید که عریض ترین آبشار جهان خن در لائوس است عرضی تقریباً یازده کیلو متر و ارتفاعی بین پانزده تا بیست و یک متر دارد

آیا میدانستید بدن انسان قادر است در ظرف یک ساعت دو لیتر عرق تولد کند

آیا میدانستید که کشور تایوان از نظر موقیعت جغرافیائی در خطرناکترین نقطعه جهان قرار دارد .منظور از نظر حوادث طبیعی می باشد

آیا میدانستید برای فرار از جاذبه زمین به سرعت یازده کلیومتر در ثانیه نیاز است

آیا میدانستید که قد انسان تا 20 الی 25 سالگی و گاهی هم تا سن 40 سالگی بلند میشود و از 40 سالگی به بعد قد انسان هر دو سال حدود شش ملی متر کوتاه می شود

آیا میدانستید ده کشور پهناور جهان شامل روسیه،کانادا، چین، امریکا، برازیل، هند آرژانتین، قزاقستان و سودان می باشند

آیا میدانستید که زخمهای سوسمار چرک نمی کند زیرا خون آنها دارای ماده است که از چرک کردن زخمها جلوگیری میکند

آیا میدانستید که در بدن هر ثانیه تقریباً سه ملیون گلبول خون میمیرد ولی خوشبختانه در همان ثانیه سه ملیون گلبول سرخ در بدن ساخته می شود

آیا میدانستید که مغز بیشتر انرژی را در بدن مصرف میکنند به همین دلیل هم از سایر نقاط بدن گرمتر است

آیا میدانستید که انجیر خشک کرده شش برار انجیر تازه مقوی تر است

آیا میدانستید که اولین عکس دنیا توسط ژوزف نسیفورنی نیپس افسر متقاعد فرانسوی در سال 1827 از املاک شخصی خویش به ثبت رسانید

آیا میدانستید که سرکه قدیمیترین تیزابی است که توسط مصریان در حدود سه هزار سال قبل کشف و شناخته شد

آیا میدانستید که هر چشم مگس دارای 10 هزار عدسی میباشد

آیا میدانستید که مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر میباشد

آیا میدانستید یک نوع وزغ وجود دارد که در بدن خود سم کافی برای کشتن دوهزار و دویست انسان در اختیار دارد

آیا میدانستید دنیا از هر پنج نفر چهار نفرش موهایش تیره میباشد

آیا میدانستید که خرس کوالا هر گز آب نمی‌نوشد و آب مورد نیاز خود را با خوردن برگ گیاهان تامین می‌کند

آیا میدانستید که روزانه فقط در قاره آفریقا سه هزار نفر جان خود را در اثر مبتلا به بیماری مارالیا از دست میدهند و سالانه فقط یک میلیون کودک در دنیا جان                      خود را بر اثر این بیماری از دست میدهند  

آیا میدانستید اولـیـن تــمـاس تـلفـنی ایـران سـال 1285 خـورشـیـدی در تـهـران برقرارشد

آیا میدانستید که هر فرد هنـگام غــذا خـــوردن بطور مـتـوسط 295 بار عمل بلعیدن را انجام می دهد

آیا میدانستید که خواب کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت، خطر ابتلا به دیابت را افزایش میدهد

آیا میدانستید طولانی ترین دوران حاملگی متعلق به فیل هندی هست که ششصد روز به طول میانجامد، بهتر است بدانید که دروان حاملگی کرگدن نیز به چهارصد و نود روز بطول می انجامد

آیا میدانستید که اثر سیب در بیـدار نـگـهـداشتن افـراد در شـب بـیشـتر از قـهــوه و کافئین است

آیا میدانستید که کسانی که قرمز میپوشند از اعتماد بیشتری نسبت به خود بر خوردارند

آیا میدانستید که کسانی که زرد میپوشند از زیبایی خود لذت میبرند

آیا میدانستید که کسانی که لباس مشکی به تن میکنند نمیخواهند مورد توجه قرار گیرند ولی به کمک و درک شما نیاز دارند

آیا میدانستید که زمانی که به کسی کمک میکنید اثر آن دوبار به سوی شما بر میگردد

آیا میدانستید که داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه - وزارت آب - سازمان املاک -سازمان اطلاعات - سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد

آیا میدانستید که خون میگوها آبی رنگ است و عنکبوتها خونی روشن و شفاف دارند

آیا میدانستید اولین تمبر جهان در سال 1840 در انگلستان به چاپ رسید

آیا میدانستید کلمه شاهراه از راهی که کورش کبیر بین سارد پایتخت کارون و پاسارگاد احداث کرد گرفته شده است

آیا میدانستید که تنها با خوردن یک عدد گوجه‌فرنگی در روز نزدیک به نصف نیاز روزانه‌تان به ویتامین ث را دریافت می‌کنید

آیا میدانستید که اردنی ها چاقترین مردمان دنیا را دارند، بهتر از این را هم بدانید که هفتاد و پنج درصد از خانومها و شصت درصد آقایون اردنی چاق هستند

آیا میدانستید که اولین مردمانی که نخ را کشف کردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند

آیا میدانستید که اصلاح صورت را اسکندر مقدونی مد کرد؟ بطوری که هرگز اصلاح نکرده به میدان جنگ نمی رفت

آیا میدانستید اولین مردمانی که مس را کشف کرد ایرانیان بودند

آیا میدانستید اولین مردمانی که نخ را کشف کردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند

آیا میدانستید اولین ارتش سواره در دنیا توسط سام ایرانی اختراع شد با 115 سرباز

آیا میدانستید اولین مردمانی که حروف الفبا را ساختند در 7000 سال پیش در جنوب ایران ، ایرانیان بودند

آیا میدانستید اولین مردمانی که شیشه را کشف کردند و از آن برای منازل استفاده کردند ایراینان بودند

آیا میدانستید اولین مردمانی که زغال سنگ را کشف کردند ایرانیان بودند

آیا میدانستید که قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد

آیا میدانستید که کانگوروها قادرند 3 متر به سمت بالا و 8 متر به سمت جلو بپرند

آیا میدانستید که فقط 11 درصد از جمعیت دنیا چپ دست هستند

آیا میدانستید که لاشخورها قادر به دیدن یک موش کوچک از ارتفاع 4 کیلومتری میباشند

آیا میدانستید که اغلب مارها دارای 6 ردیف دندان میباشند

آیا میدانستید در برج ایفیل دو میلیون و نیم پیچ به کار رفته است

آیا میدانستید چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با سیزده کشور هم مرز است








کمک آموزشی

محصولات نرم افزاری کمک آموزشی سایت دوفرشته آسمانی

معرفی نرم افزارهای کمک آموزشی سایت دوفرشته آسمانی

کلمه سازی (بازی جدید کلمه سازی اول دبستان)

نرم افزارآموزش صوتی وتصویری حروف الفبای فارسی

نرم افزارآموزشی ریاضی اول دبستان

پازل آموزشی اعداد(پیش دبستانی)

نرم افزارآموزشی بخوانیم وبنویسیم(1) اول دبستان

نرم افزارآموزشی بخوانیم وبنویسیم(2) اول دبستان

ابزارهای تولیدمحتوای انگلیسی

مجموعه48بازی بسیارزیبای فکری (مقطع دبستان)


تولید محتوا

برای مشاهده لیست دانلود بسته های انیمیشن و محتوای درسی و آموزشی در قالب بازی های جذاب و در محیطی شاداب و پویا، روی مقطع مورد نظر کلیک کنید :

(پیش دبستانی)

(کلاس اول دبستان)

(کلاس دوم دبستان)

(کلاس سوم دبستان (جدید))

(کلاس چهارم دبستان)

(کلاس پنجم دبستان)

(کلاس ششم دبستان)

برنامه ریزی موفق داشته باشیم.

اولین و مهمترین عامل در برنامه ریزی تعیین هدف است! اصلا برنامه ریزی میکنید تا به یک هدف خاص که در ذهن دارید برسید. خود این هدف به چند بخش تقسیم میشود که عبارتند از:

  1. هدف کوتاه مدت
  2. هدف میان مدت
  3. هدف بلند مدت

که این ها باید در طول هم باشند، یعنی اهداف کوتاه مدت باید بخشی از اهداف میان مدت را تکمیل کنند و اهداف میان مدت باید کامل کننده ی اهداف بلند مدت شما باشند. به عبارت دیگر، اهداف بلند مدت از چند هدف میان مدت تشکیل شده اند و اهداف میان مدت هم از چندین هدف کوتاه مدت شکل گرفته اند. این مسیر باید به صورت پله به پله طی شود و اهداف کوتاه مدت مصداق همین پله ها هستند.

همین الان یک کاغذ و قلم بردارید و با خط درشت هدف خود را بنویسید. به یاد داشته باشید که باید بگونه ای بنویسید که گویی همین الان به هدفتان دست پیدا کرده اید. نخست چشمانتان را ببندید و به جایی که دوست دارید برسید فکر کنید، تصورش کنید و سعی کنید با تمام وجود احساسش کنید. این احساس ممکن است الان برای شما غریب باشد ولی مطئن باشید در آینده فقط یک رویا نخواهد بود. همین احساس و هدف را با خط درست به روی کاغذ منتقل کنید، طوری که هر دفعه نگاهتان به این نوشته افتاد، احساسش را در وجود خود تجربه کنید. باید بدانید که تنها دانستن هدف کافی نیست، نوشتن هدف بر روی کاغذ باعث میشود که به مرور زمان، این هدف در ضمیر ناخودآگاه شما پرورش یابد.

پس باید هدفتان را بر روی کاغذ با خط درشت و ترجیحا به صورت رنگی (رنگ شاد) بنویسید و در مکانی که مقابل دید شما قرار دارد نصب کنید طوری که روزی چند بار آن را ببینید. فراموش نکنید که هدف باید با جمله ای به زمان حال نوشته شود:


خدایا شکرت که دانش آموزی موفق هستم.

سعی کنید هر روز که از خواب بیدار میشوید برای چند دقیقه به هدفتان فکر کنید و آن را احساس کنید! و بعد با یک لبخند روزی را که در پیش رو دارید آغاز کنید و این لبخند را تا انتهای روز بر لبان خود داشته باشید.
لازم است بدانید تا اینجا تنها نیمی از مسیر را طی کرده اید! مسیر زندگی خود را مشخص کرده اید و میدانید که چه انتظاراتی از زندگی خود دارید و میخواهید به کدام سمت حرکت کنید. حال لازم است توشه ی راهی که در طول این مسیر برای رسیدن به نقطه ی پایان احتیاج دارید را مشخص کنید. این توشه ی راه در واقع همان برنامه ریزی کردن است.

بیایید اول با هم ببینیم یک برنامه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد! من این ویژگی ها را اینطور اولویت بندی میکنم:

  • فردی باشد: یعنی برحسب خصوصیات جسمی و روحی خود شما انجام شده باشد و منحصرا برای شما باشد. شما در دنیا منحصر بفرد هستید و هیچ شخص دیگری خصوصیات شما را ندارد و در واقع هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. پس در نتیجه هدفها نیز متفاوت هستند. پس نیاز است که برنامه را خود شما تنظیم کرده باشی چون هیچکس بهتر از خود شما با روحیاتتان آشنایی ندارد. البته این بدین معنا نیست که از تجربیات دیگران استفاده نکنید.

 

برنامه ریزی تحصیلی - دستیابی به موفقیت

 

  • ساده باشد: نمیخواهیم آپولو هوا کنیم یا رآکتور هسته ای راه اندازی کنیم! سخت نگیرید! برنامه باید به نحوی باشد که بتوانید ظرف مدت نیم ساعت آنرا انجام دهید. اینکه چطور برنامه ریزی کنید را در قسمت بعدی به شما خواهیم گفت. الان باید هدف از برنامه ریزی و نیازمندیهای آن را بدانید.
  • انعطاف پذیر باشد: حتی نابغه ها هم گاهی اوقات دچار حوادث پیش بینی نشده میشوند و از برنامه ای که دارند عقب می افتند و یا نمیتوانند بخشی از برنامه را آنطور که برنامه ریزی کرده اند انجام دهند ولی از مسیرشان در رسیدن به هدف منحرف نمی شوند چون برنامه ی انعطاف پذیر دارند. در واقع باید حوادث غیر قابل پیش بینی را هم در برنامه درنظر بگیرید. برای مثال فرض کنید مهمان ناخوانده دارید و نمیتوانید طبق برنامه به کاری که دارید برسید، باید بتوانید بدون اینکه برنامه ی اصلی دستخوش تغییرات عمده شود، زمان خالی برای جبران پیدا کنید. هرچند اولیت با برنامه ای است که طرح کرده اید و باید خودتان را ملزم به رعایت آن کنید.
  • قابل استفاده باشد: تقریبا اکثر افراد در شروع برنامه ریزی جوگیر شده! و برنامه ای فراتر از حد توان خود طرح ریزی میکنند. به این معنی که وقتی شما به صورت معمول روزانه حدود 3 ساعت مطالعه میکنید هنگام برنامه ریزی، برای 10 ساعت مطالعه طرح ریزی میکنید. در خصوص این مورد نیز در قسمت بعدی به تفصیل صحبت خواهیم کرد.
  • امکان ارزیابی کار را داشته باشد: برنامه شما باید این امکان را داشته باشد تا پیشرفت و پسرفت کارهای شما را نشان دهد. یعنی نقطه ی شروع را مشخص کرده باشد و در طی مسیر بدانید که کدام بخش را به درستی انجام داده اید و در انجام کدام بخشها موفق نبوده اید تا بتوانید نقاط ضعف را برطرف کنید و آنها را به پیشرفت تبدیل کنید.

دلهایی که روی آن کلمه تقوا و محبت نوشته شده به هر جایی که بخواهند پرواز می کنند و کائنات در مقابل آنها سر تعظیم فرود می آورند.